Vyhledávací stroje
- Systém, který na základě zadaného klíčového slova hledá v databázi nebo indexu a uživateli pak nabídne výsledek hledání.
- Stěžejní pro použití vyhledávacího stroje je klíčové slovo = vyhledávací termín = vyhledávací výraz. (Správně zvolený vyhledávací výraz je základ úspěchu.)
- Z jednoho nebo více vyhledávacích výrazů se skládá dotaz (úplný vyhledávací požadavek, vyhledávací výrazy se spojují operátory).
- Dokument, který vyhovuje zadanému dotazu se jmenuje hit.
Kdy použijeme vyhledávací stroj?
- Předmět zájmu je úzký (konkrétní) nebo obsahuje neobvyklé termíny
- Hledáme zvláštní sídlo (konkrétní webovou stránku)
- Chceme prohledávat maximální možnou část webu (Pozor! Včetně nerelevantních dokumentů.)
- Chceme, aby byl výsledek vyhledávání co nejobsáhlejší
- Chceme hledat určité typy dokumentů, souborů, jazyků, chceme nastavit upřesňující filtry
- Chceme využít výhody těchto strojů jako je pojmové shlukování, řazení dokumentů dle popularity
Nevýhody vyhledávacích strojů
- Databáze vyhledávacích strojů vytváří roboti (=automaticky), proto je indexováno i mnoho stránek nevalné kvality.
- Roboti nejsou schopni vyhledat a indexovat vše (problém neviditelného webu), nečitelné jsou pro ně např. dynamicky se měnící stránky, obrázkové mapy apod.
- Některé stránky jsou chráněny heslem.
- Mnoho vyhledávacích strojů má omezení na počet indexovaných stránek z určité domény.
„Když něco vyhledáváte na Googlu, tak se Google ptá Chucka Norrise.“
„Google nehledá pouze Chucka Norrise. Každý totiž ví, že Chucka Norrise není třeba hledat, Chuck Norris si najde vás!“
Jak fungují vyhledávací stroje?
Znáte pojem „Google bombs“? Jedná se o jistý způsob zneužití vlastností vyhledávače Google, po kterém je výsledkem vyhledání nějaké fráze webová stránka, která danou frázi neobsahuje, ale útočník na ni tak odkazuje, obvykle s humorným nebo politicko-kritickým úmyslem. Příklady různých „Google bomb“ najdete třeba na Wikipedii.
Příklady vyhledávacích strojů
Google je nejpoužívanější světový internetový vyhledávač, který nabízí i české rozhraní. Jedná se o vyhledávač s největším počtem indexovaných stránek. Jeho popularita je tak vysoká, že se ustálilo slovo googlovat pro vyjádření vyhledávání na internetu a roku 2006 se toto sloveso objevilo v Oxford English Dictionary.
Bing je druhým největším vyhledávačem na světě a provozuje ho společnost Microsoft. Spuštěn byl v roce 2009 jako náhrada za Live Search.
* Metodika vytváření a upravování webových stránek takovým způsobem, aby jejich forma a obsah byly vhodné pro automatizované zpracování v internetových vyhledávačích se nazývá SEO.
Jak hledat pomocí Googlu?
Google není jen okýnko, kde napíšete klíčové slovo a ihned najdete, co potřebuje. Ve skutečnosti toho umí mnohem víc. Podívejte se na přehlednou infografiku, která představuje nejrůznější funkce a možnosti vyhledávání pomocí Googlu (v angličtině).
Zdroj Hackcollege.com