Výběr tématu práce – brainstorming a klobouková metoda
Vybrat téma práce není vůbec jednoduché
Vybrat si téma práce není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Pokud nemáte na výběr z několika možností, popř. se vám žádná nezamlouvá, nezbývá nic jiného, než přijít s vlastním tématem. Téma by mělo být nové, originální, inovativní… Už jen tato kritéria jsou děsivá. Výběr tématu by měla provázet také rešerše dostupných zdrojů a dalších závěrečných prací. Ne každému se poštěstí, aby mu téma práce jen tak spadlo do klína. Pokud jste dlouhodobě specializovaní na určitou oblast vašeho oboru, máte velkou výhodu, ale co když ne? Navíc vás tlačí čas. Jedna rada od nás: Google vám většinou nevybere téma práce, nenabídne ho na prvních příčkách ve vyhledávání. Poradit si budete muset sami. Odolejte a zapuďte myšlenky na to, že celé ty státnice jsou k ničemu a kariéra uklízečky se zdá být docela zajímavá.
Brainstorming a klobouková metoda
Výběr tématu práce může být nejen efektivní, ale také zábavný. První důležitá rada zní: Jakkoliv některé rady budou vypadat šíleně a nemožně, věřte jim. Jsou odzkoušené po celém světě a fungují.
První technika, kterou můžete vyzkoušet, se nazývá brainstorming. Díky brainstormingu je možné získat celou řadu návrhů, ze kterých můžete později vybírat.
Brainstorming je metoda, která je zaměřená na generování množství nápadů na určené téma. Funguje většinou skupinově, ale hravě ji uplatníte i sami. Většinou probíhá tak, že si skupinka lidí sedne a začne navrhovat nejrůznější nápady. Efektivita metody pak spočívá v tom, že jednotlivé nápady se stávají podnětem pro ty další, vše tedy funguje na asociacích.
Pro ilustraci uvádíme jeden příklad asociací na téma nůž: vidlička, lžička, příbor, máslo, chleba, ostrý, bolest, zbraň, smrt, obrana, nůžky, nůše, košík, květiny, řezba, květinář, vysvědčení…Možná se vám zdá divné, kde se tam vzal košík nebo květinář. Jsou to konkrétní asociace, které máme spojené s některými ze slov výše uvedenými. Kdybychom pokračovali dále, získáme mnoho slov, sousloví a třeba i vět, které nám pomohou se v něčem rozhodnout.
Brainstorming můžete vyzkoušet i sami a reagovat na své vlastní nápady asociativně. Anebo se sejděte s několika kamarády a zkuste to společně. I tak neřízená metoda jako brainstorming má ale svá pravidla, kterých je třeba se řídit, aby byla co nejefektivnější.
- nehodnoťte, nekritizujte (ani sebe, ani ostatní účastníky brainstormingu), zabíjí to kreativitu a vůbec ochotu něco vymýšlet
- vynasnažte se toho najít co nejvíc, zde kvantita vítězí nad kvalitou (prostě vymýšlejte cokoliv, co vás bude napadat, neselektujte)
- vše zapisujte (každý nápad, každé slovo zachyťte na papír, i když se vám to bude zdát jako hloupost)
- inspirujte se tím, co již na papíře je (to jsou asociace)
- pokud budete brainstorming provádět ve skupince, pamatujte, že v tu chvíli jste si všichni rovni
To nevypadá zle, že? Je to jednoduchá, a přesto efektivní metoda, kterou používají mnozí lidé, když se snaží vyřešit nějaký problém, plánují projekt atd. Vám teď už jen zbývá vzít si papír a zkusit vypsat vše, co vás napadá. Určitě se během chvilky dopracujete alespoň k tematice, které se chcete věnovat. To bude prvotním cílem. Najděte nejdřív zaměření práce, poté brainstormujte dál již nad tímto tématem, snažte se ho rozvést jakkoliv vás napadne.
Nevyhodnocujte si svůj brainstorming hned. Nechte ho uležet, alespoň několik hodin, lépe přes noc. Poté se na své nápady podívejte znovu a zkuste si vybrat to, co je schůdné.Následující video představuje, jak by brainstorming neměl vypadat. Dále se můžete podívat na jeden skutečný pokus o brainstorming (v češtině), který vám může pomoci objektivně zhodnotit efektivitu této metody.
Samozřejmě může nastat situace, kdy se nemůžete rozhodnout mezi více tématy. Pomoci vám může další technika, a sice myšlenkové klobouky!
Myšlenkové klobouky vymyslel pan Edward de Bono, který je také autorem termínu laterární myšlení (tedy myšlení, které není lineární, zaběhlé, s jedním řešením, ale myšlení s více nápady, jdoucí mimo hranice obvyklého myšlení). Klobouky mají mnoho využití. Celkem existuje 6 klobouků, každý má svoji barvu.
A každá barva představuje určitý způsob myšlení. Nebudeme zde dlouze popisovat všechny možnosti využití. Více si můžete přečíst v tomto článku.
Pro začátek vám budou stačit pouze tři klobouky — černý, červený a žlutý. A právě tyto tři klobouky by vám měly pomoci vybrat to téma, které pro vás bude nejlepší.
Černý klobouk představuje kritiku, negativní aspekty. Červený klobouk představuje emoce (jakékoliv pocity, dobré i špatné). Žlutý je tu pak od toho, aby ukazovat to dobré, pozitivní.
Vypište si tedy témata, mezi kterými se nemůžete rozhodnout a přiřaďte ke každému všechny klobouky. Napište vše negativní k tématu, vypište své emoce, najděte vše pozitivní. Sami pak poznáte, které téma zvítězí. Opět doporučujeme zbytečně nespěchat.
Kloboukovou metodu si můžete dle libosti upravovat a vylepšovat. Vyzkoušeli jsme pro vás tzv. „ledničkovou metodu„. Jíst a pít musí totiž každý, lednici tedy navštívíte několikrát denně. Využijte ji k tomu, abyste se přinutili přemýšlet. Na lednici si připněte papír s klobouky a přinuťte se vždycky něco nového napsat před tím, než lednici otevřete. Každý jogurt, pití, zmrzlina, všechno musí být zaplaceno alespoň jednou novou myšlenkou. Pozn.: Donuťte se do lednice chodit sami, nezneužívejte partnera, rodiče, děti ani spolubydlící (ti za vás myslet nebudou). Občas se vám stane, že se před ledničkou chvíli „zaseknete“, ale hlad a chuť vás donutí něco vymyslet. I když občas máte problém s červeným kloboukem, protože hlad odvádí vaše emoce od tématu:)