Rešeršní strategie
Při vyhledávání informací je možné postupovat nejrůznějšími způsoby. Představme si 3 nejznámější rešeršní strategie: strategii stavebních kamenů, strategii rostoucí perly a strategie osekávání. Než si představíme jednotlivé rešeršní strategie, představme si ještě několik zásad pro dosažení optimálního počtu záznamů:
Chcete-li získat více záznamů
- co nejméně zpřesňujte dotaz, používejte jen nezbytná pole a nejdůležitější termíny
- neomezujte vyhledávání (časově apod.), nepoužívejte obecné nebo abstraktní výrazy
- nepoužívejte logický operátor NOT, použijte zástupné znaky (pokud to vyhledávací nástroj umožňuje)
- použijte synonyma a příbuzná slova
Chcete-li dotaz zpřesnit
- použijte více slov vyjadřujících hledané téma spojených logickým operátorem AND
- nepoužívejte obecné a abstraktní pojmy
- použijte dalších nabídek vyhledávacího nástroje, například omezení vyhledávání (časové nebo jazykové)
- používejte jen významová slova
Strategie stavebních kamenů
Skládání dílčích vyhledávacích dotazů pomocí operátoru AND.
Dílčí dotaz 1: „vysokoškolský student“ OR „vysokoškolský posluchač“ OR student
Dílčí dotaz 2: plagiátorství OR porušování autorských práv
(„vysokoškolský student“ OR „vysokoškolský posluchač“ OR student) AND (plagiátorství OR porušování autorských práv)
Pozn. Závorky slouží k oddělení jednotlivých vyhledávacích dotazů
S dotazem lze dále pracovat:
- Bylo-li vyhledáno mnoho dokumentů, vynechte související pojmy a vyberte pouze jednu variantu.
- Bylo-li vyhledáno málo dokumentů, přidejte další příbuzné pojmy, slovní tvary apod.
Strategie rostoucí perly
Postupné rozšiřování dotazu a doplňování o další klíčová slova za účelem získání více vhodných dokumentů. Vyhledávání začnete pomocí nejužšího pojmu z rešeršního požadavku, nebo pomocí nejspecifičtějších termínů.
Strategie je vhodná pro vyhledávání v elektronických katalozích. Vyzkoušejte si tuto strategii např. v online katalogu Knihovny UTB
Zajímáte se o základy moderní ekonomie a víte, že stěžejní osobou pro toto téma je Adam Smith. Zahájíte tedy vyhledávání podle autora a následně vybíráte výsledky, které jsou relevantní. Dle dalších údajů v záznamech provedete vyhledávání.
Strategie osekávání
Zužování dotazu, zpřesňování klíčových slov za účelem snížení konečného počtu dokumentů. Jedná se o opak předchozí strategie. Strategie je založena na použití různých postupů, pomocí kterých zpřesňujete dotaz a snižujete počet vyhledaných záznamů.
- omezení vyhledávání (podle typu dokumentu, časového hlediska, místního hlediska apod.)
- použití operátoru NOT pro vyloučení některých záznamů
- zpřesnění klíčového slova, použití synonyma apod.
historie → časové omezení: historie 20. století → omezení podle typu dokumentu: historie 20. století fotografie → vyloučení jedné historické události: historie 20. století fotografie NOT 2. světová válka atd.