Předmětové katalogy
- Pokrývají menší část webového prostoru.
- Výhodou je přesná hierarchická struktura a dělení na kategorie a podkategorie.
- Předpokladem vyhledávání v katalogu je, že uživatel ví, co hledá a do které předmětové kategorie téma patří.
- Katalogy plní jednak tvůrci webových stránek a jednak informační pracovníci.
- Umožňuje postupovat kategoriemi a podkategoriemi od obecných věcí k těm specifickým.
Kdy použijeme předmětový katalog?
- V případě, že naše téma je široké
- Nemáme konkrétní představu o hledané informaci a chceme se nechat navézt nabízenými podkategoriemi
- Chceme získat seznam webových sídel
- Hledáme informace o firmě, vyhledáváme ve výrobcích, hledáme nejnovější zprávy
- Chceme se vyhnout nekvalitním stránkám, které indexují roboti vyhledávacích strojů
Výhody a nevýhody předmětových katalogů
- Největší výhodou je záruka kvality, která je dána zejména tím, že jsou katalogy vytvářeny „ručně“. Na druhou stranu mají omezený rozsah.
- Většina katalogů navíc informační zdroje hodnotí a anotuje.
- Používají se různé struktury kategorií a jiná schémata
- Procházení podkategorií je časově náročné
- Problém s platností odkazů, méně častá aktualizace katalogu
- Subjektivita při hodnocení zdrojů a jejich zařazování do kategorií
- Obecné popisy vznikající na základě zevrubného prozkoumání informačního zdroje
Příklady předmětových katalogů
Yahoo! byl původně pouze katalog s hierarchicky setříděnými odkazy, postupně se však stal nejúspěšnějším a nejnavštěvovanějším internetovým portálem nabízející stovky nejrůznějších služeb. Ve snaze konkurovat Googlu se později vytvořil i fulltextový vyhledávač. Velmi populární službou je Yahoo! answers.
Seznam je první český vyhledávač, byl založen v roce 1996. Kromě katalogu a doplňkových služeb nabízí také fulltextové vyhledávání. Je orientovaný převážně na český a slovenský internet. Vyhledávač podporuje také skloňování, časování a technologii sitemap.
Centrum je další významný český katalog. V roce 2008 společnost Centrum.cz Holding BV koupilo portál Atlas.cz. Velmi populární je zejména jeho zpravodajský server Aktuálně.cz. Atlas nabídl jako první fulltextové vyhledávání v ČR. Centrum i Atlas se nyní více zaměřují na zajímavé služby.