Předmětové katalogy

  • Pokrývají menší část webového prostoru.
  • Výhodou je přesná hierarchická struktura a dělení na kategorie a podkategorie.
  • Předpokladem vyhledávání v katalogu je, že uživatel ví, co hledá a do které předmětové kategorie téma patří.
  • Katalogy plní jednak tvůrci webových stránek a jednak informační pracovníci.
  • Umožňuje postupovat kategoriemi a podkategoriemi od obecných věcí k těm specifickým.

Kdy použijeme předmětový katalog?

  1. V případě, že naše téma je široké
  2. Nemáme konkrétní představu o hledané informaci a chceme se nechat navézt nabízenými podkategoriemi
  3. Chceme získat seznam webových sídel
  4. Hledáme informace o firmě, vyhledáváme ve výrobcích, hledáme nejnovější zprávy
  5. Chceme se vyhnout nekvalitním stránkám, které indexují roboti vyhledávacích strojů

Výhody a nevýhody předmětových katalogů

  • Největší výhodou je záruka kvality, která je dána zejména tím, že jsou katalogy vytvářeny „ručně“. Na druhou stranu mají omezený rozsah.
  • Většina katalogů navíc informační zdroje hodnotí a anotuje.
  • Používají se různé struktury kategorií a jiná schémata
  • Procházení podkategorií je časově náročné
  • Problém s platností odkazů, méně častá aktualizace katalogu
  • Subjektivita při hodnocení zdrojů a jejich zařazování do kategorií
  • Obecné popisy vznikající na základě zevrubného prozkoumání informačního zdroje

Příklady předmětových katalogů

Yahoo! byl původně pouze katalog s hierarchicky setříděnými odkazy, postupně se však stal nejúspěšnějším a nejnavštěvovanějším internetovým portálem nabízející stovky nejrůznějších služeb. Ve snaze konkurovat Googlu se později vytvořil i fulltextový vyhledávač. Velmi populární službou je Yahoo! answers.

Seznam je první český vyhledávač, byl založen v roce 1996. Kromě katalogu a doplňkových služeb nabízí také fulltextové vyhledávání. Je orientovaný převážně na český a slovenský internet. Vyhledávač podporuje také skloňování, časování a technologii sitemap.

Centrum je další významný český katalog. V roce 2008 společnost Centrum.cz Holding BV koupilo portál Atlas.cz. Velmi populární je zejména jeho zpravodajský server Aktuálně.czAtlas nabídl jako první fulltextové vyhledávání v ČR. Centrum i Atlas se nyní více zaměřují na zajímavé služby.

Back to: Vyhledávání na internetu ve volně dostupných zdrojích > Vyhledávání na internetu