Metoda pokoje či tělesných částí

Metodu pokoje používají někteří řečníci nebo lidé, kteří mají výbornou vizuální paměť. Vše spočívá v tom, že si představíte pokoj, který velmi dobře znáte. Představíte si předměty, které v něm jsou. A nyní skládáte jednotlivá témata k jednotlivým věcem. Řekněme, že jdete na nákup a potřebujete koupit rohlíky, jablko, okurek, olej, oplatek… Tak si tyto věci postupně představíte, jak leží v pokoji na určité věci, nejlépe tam, kam se nejvíc hodí. A klidně absurdně. Třeba olej vylitý v nějaké nádobě (která slouží na něco úplně jiného), rohlíky zabodnuté v květináči apod. Uvidíte, že si vše pak lépe vybavíte. Podobně to někteří aplikují na části těla. Skvěle se hodí i při přípravě prezentace na obhajobu závěrečné práce.

Metoda obrázků – pamatování správného pořadí

Tuto metodu uplatníte, pokud si potřebujete zapamatovat několik věcí, které jdou za sebou postupně (tedy něco je první, druhé, třetí…). V první řadě si vytvořte obrázky k číslům 1-9 (příp. i k nule). S touto „tabulkou“ budete pracovat. Vytvoříte ji tak, že si vybavíte předmět, který je nejvíce podobný tvaru čísla (např. 0 je podobná jezeru, 2 labuti apod.) nebo k číslu přiřadíte věc, kterou máte silně spojenou s daným číslem (18 = řidičský průkaz, nakreslíte např. auto). Až budete tyto obrázky mít, je třeba si pamatovat, které obrázky máte u kterého čísla. K jednotlivým číslům pak přiřazujete konkrétní věci.

Velmi jednoduchý příklad: první si budete muset zapamatovat výraz obraz, druhý výraz knihovna a třetí protivník/bojovník. A musíte si je (z nějakého důvodu) pamatovat postupně. K obrazu tedy přiřadíte věc, kterou máte namalovanou u jedničky, ke knihovně věc z dvojky atd. Nejdůležitější je si ty dvě věci vždy spojit. Dejme tedy tomu, že máme u jedničky namalovanou svíčku (je podobná číslu jedna) a potřebujeme si jako první zapamatovat obraz. Spojíme si tyto dvě věci, a to tak, že si je představíme ve velmi absurdní situaci, např. hořící obraz, obraz, jak jej zapalujeme svíčkou apod. Knihovna bude druhá věc, co následuje. Tu si spojíme s věcí u dvojky, tedy např. s labutí. A opět si představíme absurdní obraz, labuť plující v knihovně v tuně knih či něco podobného. Čím absurdnější, kreativnější a zábavnější to bude, tím lépe si to zapamatujete.