Time management

Time management (neboli řízení času) odstraní zbytečný stres, klíčové časožrouty, stanovením priorit k dosažení cíle. Schopnost stanovit si správné cíle, priority a dosáhnout jich je pravděpodobně nejdůležitější dovednost, kterou si pro úspěšný život potřebujete vytvořit. „Kdo neřídí, je řízen.“ Existuje celá řada pravidel organizace času, existuje i plno knih, např. Snězte tu žábu nebo kniha Mít vše hotovo, jsou i webové stránky. Dostupná je i řada různých technik: Jak se jí slon nebo Pomodoro.

Jeden tip od nás: Doporučujeme začít používat jedno místo, kam si budete psát všechny úkoly, resty, nápady… Buď to tedy může být nějaký online nástroj, např. Remember the Milk, nebo klasický papírový diář, popř. online kalendář.

  • Potřebujete mít volný mozek, takže si zapisujte úplně vše, jakoukoliv myšlenku, co je třeba udělat, veškeré nápady, co koupit, co uklidit, co říct dotyčné osobě, co zaplatit, od koho čekáte odpověď na email, co jste delegovali, prostě cokoliv. Důležité je nezatěžovat s tímto svoji paměť.
  • Zapamatujte si zásadu 2 minut. Pokud máte udělat něco, co zabere max. 2 minuty, udělejte to hned (odpověď na email, vynést koš, cokoliv, co je NUTNÉ).
  • Pokud budete chtít pokročit dál, rozdělte si úkoly na jednotlivé sekce (škola, práce, rodina, koníčky, příp. další kategorie) a naučte se u jednotlivých úkolu nastavovat prioritu (např. barvou: červená = urgentní, zelená = co nejdřív, žlutá = nutné, ale počká to atd.).
  • Naučte se delegovat. Co nemusíte nutně dělat vy, delegujte na někoho jiného. „Hřbitovy jsou plné těch, kteří si mysleli, že bez nich to nejde.“
  • Počítejte s časovou rezervou. Ideální je naplánovat zhruba 60 % času a zbývajících 40 % si ponechat na případné spontánní a neočekávané aktivity.
  • Snažte se vyhnout rušivým vlivům (např. telefonáty).