Informační hygiena a time management

ukliďte si na stole, v počítači i v kalendáři

Nestíháte, máte všude nepořádek, neustále vás něco odvádí od práce, nevíte, co dřív číst, jak selektovat informace? To je klasický problém, který ovšem můžete s trochou úsilí vyřešit. Informační hygiena se snaží zmírnit negativní dopady z přemíry informací. Na začátek je dobré si uvědomit, zda racionálně kontrolujete své chování na internetu. Internet toho nabízí opravdu hodně a dost lidí jeho široké nabídce propadá (sociální sítě, aukce, nákupy, diskuze…). Můžete být dokonce závislí. Projev závislého chování se u lidí objevuje, pokud:

  • často myslí na počítač a internet
  • říkají si, že tyto činnosti musí omezit
  • pokusili se o to, ale převládly pocity neklidu
  • čas na pc jim zasahuje do práce, vztahů apod.
  • počítač jim umožňuje uniknout od problémů v životě atd.

Doufáme, že se u vás závislé chování neprojevuje, přesto se o něm zmiňujeme, abyste si byli vědomi, že toto riziko existuje. Pokud však závislí jste, pak se snažte najít si jiné aktivity mimo pc, při psaní diplomky vypněte internet, pokud ho zrovna k práci nepotřebujete. Vypněte pc kdykoliv, kdy na něm nebudete pracovat. Odpočinek hledejte jinde.

Dalším problémem je informačním přetížení. Každý z nás má občas pocit, že těch informací je na něho už moc. Dost těžko se jim ale vyhnete. Nabízíme několik rad:

  • při vyhledávání si předem stanovte strategii, hledejte to, co jste si naplánovali (a pak už nic jiného nehledejte)
  • nechoďte do diskuzí, nečtěte všechny denní zprávy na webech, nesledujte všechny kanály (RSS)…
  • domovskou stránku si nastavte tu, která bude jednoduchá, bez zbytečných reklam a zpráv
  • nekontrolujte pořád email – stačí 2x denně, vypněte upozornění na nový email…, vyhněte se spamu