Předmětové katalogy

  • Pokrývají menší část webového prostoru.
  • Výhodou je přesná hierarchická struktura a dělení na kategorie a podkategorie.
  • Předpokladem vyhledávání v katalogu je, že uživatel ví, co hledá a do které předmětové kategorie téma patří.
  • Katalogy plní jednak tvůrci webových stránek a jednak informační pracovníci.
  • Umožňuje postupovat kategoriemi a podkategoriemi od obecných věcí k těm specifickým.

Kdy použijeme předmětový katalog?

  1. V případě, že naše téma je široké
  2. Nemáme konkrétní představu o hledané informaci a chceme se nechat navézt nabízenými podkategoriemi
  3. Chceme získat seznam webových sídel
  4. Hledáme informace o firmě, vyhledáváme ve výrobcích, hledáme nejnovější zprávy
  5. Chceme se vyhnout nekvalitním stránkám, které indexují roboti vyhledávacích strojů

Výhody a nevýhody předmětových katalogů

  • Největší výhodou je záruka kvality, která je dána zejména tím, že jsou katalogy vytvářeny „ručně“. Na druhou stranu mají omezený rozsah.
  • Většina katalogů navíc informační zdroje hodnotí a anotuje.
  • Používají se různé struktury kategorií a jiná schémata
  • Procházení podkategorií je časově náročné
  • Problém s platností odkazů, méně častá aktualizace katalogu
  • Subjektivita při hodnocení zdrojů a jejich zařazování do kategorií
  • Obecné popisy vznikající na základě zevrubného prozkoumání informačního zdroje