Vyhledávací stroje

  • Systém, který na základě zadaného klíčového slova hledá v databázi nebo indexu a uživateli pak nabídne výsledek hledání.
  • Stěžejní pro použití vyhledávacího stroje je klíčové slovo = vyhledávací termín = vyhledávací výraz. (Správně zvolený vyhledávací výraz je základ úspěchu.)
  • Z jednoho nebo více vyhledávacích výrazů se skládá dotaz (úplný vyhledávací požadavek, vyhledávací výrazy se spojují operátory).
  • Dokument, který vyhovuje zadanému dotazu se jmenuje hit.

Kdy použijeme vyhledávací stroj?

  1. Předmět zájmu je úzký (konkrétní) nebo obsahuje neobvyklé termíny
  2. Hledáme zvláštní sídlo (konkrétní webovou stránku)
  3. Chceme prohledávat maximální možnou část webu (Pozor! Včetně nerelevantních dokumentů.)
  4. Chceme, aby byl výsledek vyhledávání co nejobsáhlejší
  5. Chceme hledat určité typy dokumentů, souborů, jazyků, chceme nastavit upřesňující filtry
  6. Chceme využít výhody těchto strojů jako je pojmové shlukování, řazení dokumentů dle popularity

Nevýhody vyhledávacích strojů

  • Databáze vyhledávacích strojů vytváří roboti (=automaticky), proto je indexováno i mnoho stránek nevalné kvality.
  • Roboti nejsou schopni vyhledat a indexovat vše (problém neviditelného webu), nečitelné jsou pro ně např. dynamicky se měnící stránky, obrázkové mapy apod.
  • Některé stránky jsou chráněny heslem.
  • Mnoho vyhledávacích strojů má omezení na počet indexovaných stránek z určité domény.

„Když něco vyhledáváte na Googlu, tak se Google ptá Chucka Norrise.“

„Google nehledá pouze Chucka Norrise. Každý totiž ví, že Chucka Norrise není třeba hledat, Chuck Norris si najde vás!“